Hoj-O-Mat

Mobil cykelreparation / Bike repairs

Tel / SMS: 070 111 29 39
E-post: hej (snabel-a) hojomat.nu

 

Har din cykel punktering eller behöver nytt dubbdäck? Kanske har kedjan och stödet sett sina sista dagar? Eller har du lösa ekrar/vobbligt hjul?
Misströsta inte! Hoj-O-Mat pedalar till dig med verktyg och reservdelar!

Lagning av cyklar sker året runt, oavsett om den står hos dig, ditt jobb eller har trasat sönder annorstädes i Umeå.
Hoj-O-Mat är alltså en mobil cykelreparatör och inte en fastnaglad verkstad på specifik adress.

Kan du inte vara hemma dagtid eller komma ifrån på jobbet? Lugn i sadeln: Beskriv cykeln och dess placering eller skicka ett foto och göm en nyckel så kan det lätt åtgärdas. När din hoj är klar får du kostnad via sms/e-post och betalar via Swish eller banköverföring.
Även kontanter går så klart bra.

OBS #1
Speciellt vintertid behövs inomhusutrymme för arbete. En trappuppgång i hyreshus är fint nog, liksom uppvärmt cykelförråd, garage eller liknande.

OBS #2
Läs gärna igenom vanliga frågor och “att ta kontakt nedan” så blir livet lite enklare för oss båda 🙂

Jag behöver byta till nytt däck eller vinterdäck!
Inga problem. Läs av siffror på befintligt däck och hör av dig. Du roterar då på däcket tills du hittar något i formatet xx-xxx. T ex 40-622.  De två första xx-en kan variera från från 20-50. De tre sista brukar vanligtvis vara: 622 eller 559, men också 584, 406, 507 kan förekomma. Du kan även hitta längre haranger med decimaler och bråktal – de får du gärna skippa. Liksom sådant som rör lufttryck och annat.

Kan jag lämna min cykel hos er verkstad?
Det finns ingen konventionell verkstad – Hoj-O-Mat är ju främst mobil! Men om du frågar först, kan det ibland gå bra att rulla den till Himlastigen 52, där Hoj-O-Mat bor, men det finns begränsat med plats.


Men är ni då en affär?
Nej. Men det finns en del reservdelar och tingeltangel som går att köpa om du frågar.

Jag har en elcykel som…kan det fixas?
Ja, beskriv problemet så kan det vara möjligt att fixa eller ta sig en titt på.

Jag har en lådcykel…
Visst, det går bra!

Hjälp! Mitt hjul är skevt, vobblar och ekrar är av! Det känns vingligt och hoppigt!!
Ja, det händer att ekrar behöver riktas / spännas om. Och när en eker är väldigt lös eller helt av, så börjar snart andra ekrar att lösa upp sig och kanske gå av. Alla ekrar är alltså beroende av varandra och hjälps åt att stabilisera ditt hjul. Men oroa dig inte – det går förstås att ordna. Ibland snabbt och enkelt om alla ekrar är hela och hjulet är relativt nytt. Ibland tidskrävande om många ekrar är av/lösa och speciellt om du har ett gammalt hjul. Därför varierar kostnaden kraftigt.

Hjälp, mitt lås har fastnat eller jag har tappat alla nycklar – kan du/ni såga sönder det?
Ja, om du på något sätt kan intyga att det är din cykel och jag får se din id-handling (Hoj.-O-Mat deltar inte i stölder)

Det låter konstigt från bakhjulet. Eller:
ibland funkar inte pedalbromsen. Eller: Växlarna verkar paj.
Det kan vara fel i navet och sånt är riskabelt att cykla med och behöver lagas omgående eller bytas ut.
Hoj-O-Mat har erfarenhet av att laga Nexus nav från Shimano. Få reservdelar finns i lager, så det kan ibland ta några dagar att beställa rätt del/ar efter att navet plockats isär och felet konstaterats. Det kan kosta som mest kring 800kr för ett helt nytt nav och ca 300-400kr för arbetet, samt ev transportkostnad till/från dig. Har vi flyt blir det billigare än så.

Vad säger lagen om reflexer/belysning/ringklocka?
Du riskerar feta böter om statens kontrollanter stannar dig och ser att din cykel saknar:
– vit framreflex och röd bakreflex. Samt reflex i varje hjul.
– ringklocka
– Om du cyklar i mörker ska cykeln även ha belysning fram och bak*
Meddela om du behöver något av ovanstående så fixar Hoj-O-Mat det åt dig om du ändå behöver hjälp med något annat!

När kan arbetet göras?
Har du tur kan cykeln lagas samma eller nästkommande vardag (kring april-maj och augusti-september är det ibland smockat med kunder och det kan ta några dagar).
Ibland går det bra på helger eller sena kvällar mot extra tillägg 50-150kr.
Reparationer sker i regel vardagar, ca 9-16. Under den kallare och mörkare tiden på vår/höst är det bäst när det är som mest ljust och varmt, ca 11-14 om dagarna och att du erbjuder en trappuppgång/garage eller dylikt uppvärmt och upplyst utrymme övrig tid. Under vinterhalvåret måste du erbjuda en plats inomhus.

Vad kostar det?
Se nedan. Ett exempel: Du bor kring Ålidhem, har en frampunka och vill ha service kring 9-16 en vardag, sommartid.
Då blir ekvationen som följer: 90(transport), 190(arbete för att montera slang och däck), samt ev kostnad för ny slang 70-100kr, om din slang inte är lagbar.

Kan jag som kund göra något för att minska kostnaden?
Ja, ibland.
Ett hjul som behöver åtgärdas kan skruvas av (av dig). Vid omriktning (byta och justera ekrar) av hjul eller för att åtgärda fel i navet, kan det bli extra kostsamt med dubbel transportavgift**. Då kan du med fördel skruva av hjulet själv och när du återfår det, skruva tillbaka det. Det minskar kostnaden. Du kan även skruva av ett hjul och lämna in det själv hos Hoj-O-Mat och sedan hämta det när det är klart.
Ibland kan du även lämna hela cykeln hos Hoj-O-Mat.

* Belysningen behöver inte fungera om du bara hojjar i klart dagsljus, men måste fungera om du blir kontrollerad i skymning/mörker.

Pga krig och inflation, så måste priser höjas och justeras oftare. Denna är uppdaterad i maj 2022.

– Lagning av slang/däckbyte***
framhjul: 190:-
bakhjul: 200:-
motorhjul till elcykel: 220-250:-
bakhjul med inbyggt kedjeskydd: 220-250:-
Lådcykel – bakhjul: 250-300:-
Lådcykel – framhjul: 200-250:-

– Omriktning av hjul (justera ekrar om ditt hjul är skevt / vobbligt): 150-500:-**

– Justering av ena handbromsen/bromsklossar när de ligger fel/tar i när du inte bromsar/inte tar alls: 50-100:-

– När bromsar inte tar eller “skriker” behövs oftast ett byte av bromsklossar 
Priset avser ett byte på ett hjul inkl justering så att de tar bra: 150:- (kostnad för bromsklossar tillkommer)

– Byte av bromsvajer
150:-
(vajerkostnad tillkommer)

– Byte av kedja:
180:- + kostnad för kedja

– Rengöring och smörj av drev och kedja: 50-200kr

– Byte av pedaler: 120kr (kostnad för pedaler tillkommer)

– Växeljustering av interna växelsystem, t ex Shimano Nexus, 3-9 växlar: 50-200kr

– Växeljustering för ett fåtal (5-9) utanpåliggande växlar: 150-200kr

Snabbjustering av supermånga växlardetta görs om det är illa och brådis. T ex  att bakväxeln  kraschar in i hjulet när du växlar. Flertalet växellägen kan fås att funka men det är inte alls perfekt:
150-200kr

Bra justering av 18+ växlar – alla växlar funkar i princip felfritt och smidigt inkl viss rengöring av kedja och drev (som annars kan försvåra vid växling om det är mkt gegg i vägen): 250-400kr

Uppsågning/dyrkning av lås, om du tappat nyckel eller böjt sönder den i låset: 200-400kr

När du inte vet felet – snabb felsökning och du får välja om du vill gå vidare med förslag till reparation, 5 min: 50:-

TILLÄGG
– Efter kl 17 vardagar, vid svårt väder, helgdagar, etc: 10-200:- (någon tia eller så när det inte är så allvarligt till mycket mer när det är grymt taskiga arbetsförhållanden och tid/dag då de flesta av oss inte vill arbeta)


** Vid omriktning av hjul – som är väldigt tidskrävande, tillkommer i regel dubbel transportavgift. Du kan minska kostnaden genom att montera av/på hjulet eller och lämna in det. Då hjulet annars måste tas med för att dels identifiera rätt ekerlängd (alla hjul är olika så en eker passar inte alla hjul), dels rikta om det och sedan återvända med det.

*** Ibland sker lapplagning, men en ny slang kan ofta vara nödvändig pga dåligt skick, för många hål eller för stort hål 70-100kr

Prislista är uppdaterad i aug 2022. Men pga krig och inflation, så kan det förändras kvickt och uppdateringar hinns inte alltid med.
Om något behöver beställas från en leverantör till dig som kund får du ett prisförslag innan.

Och ting som inte är listade nedan kan ordnas på förfrågan.

– Ny eker: 20:- /st

– Hjulreflex: 20:-/st (montering 10:-)

– Framreflex – vit: 60:-/st (montering 10:-)

– Bakreflex – röd: 40:-/st (montering 10:-)

– Ringklocka helt i metall: 120:- /st (montering 20:-)

– Ny sadel: 220-350:- /st (montering 100:-)

– Uppsågning/dyrkning av lås, om du tappat/pajat nyckel: 200-400kr

– Nytt fastmonterat lås: 300kr + montering 100kr

– Nytt löst lås i metall (ej slanglås): 150-200kr

– Nytt löst slanglås, grov modell: 150kr

– Ny kedja: 170-200:-
(+ arbetskostnad)

– Nytt fälgband: 60:- inkl montering

– Bromsklossar: 120-160:-/par/hjul

– Bromskabel/vajer
150:-

– Ny slang: 70-100:- /st Racer-/prestaventil = 100kr, övriga 70kr.

– Kvalitetsdäck för sommartid: 200-250:- /st

– Dubbdäck för vintertid. För de vanligaste typerna av cykel(hjul), finns dubbdäck från Schwalbe med ca 120 dubb, från ca 400:- /st eller från Suomi Tyres för ca 350:- /st
Det finns även däck med 240 dubb – de  är så klart säkrare men också dyrare – ca 600kr och uppåt.

Enbart ett (1) dubbat däck på framhjulet kan räcka bra vid cykling vintertid, men två rekommenderas

Nya dubbdäck ska också ”köras in” på snöfri asfalt, ca 40-80 km för att dubben inte ska lossna. Undvik under denna tid häftiga accelerationer och kraftiga inbromsningar . Under tiden du kör in däcket eller om du cyklar på isfritt väglag skall du pumpa däcket till maximalt tryck så får du lägre rullmotstånd och minskat oväsen från däcken. När det däremot är isigt och hårdpackad snö så ska lufttrycket i däcken vara lägre.

– Lämna på Himlastigen 52, (Gratis – men fråga i god tid innan du kommer.)

När Hoj-O-Mat cyklar till din cykel gäller i regel följande om inte taskigt väder eller obekväm arbetstid, se längst ned.

– Haga / Sandbacka / Mariedal: 70:-

– Centrum / Öst & Väst på stan: 80:-

– Sjukhuset / Universitetet / Berghem: 80:-

– Mariehem / Ersboda V: 80:-

– Teg N (kvarter närmast älven/de centrala broarna): 80:-

– Teg S (och mellan Kyrkbron-Kolbäcksbron: 100-120:-

– Nydalahöjd
80:-

Sandåkern / Ersboda Ö: 90:-

– Ålidhem / Sofiehem V / 90:-

– Sofiehem Ö / Ön / Grisbacka / Rödäng: 100-120:-

– Carlshem / Grubbe / Böleäng: 130:-

– Tomtebo: 130-150:-

– Umedalen / Backen: 150:-

– Röbäck: 200-240:-

Extra tillägg 50-200kr vid minusgrader, snö, is, kvällar, helger och överlag svårt väder.

Hoj-O-Mat is a mobile business for bike repairs, in Umeå (also a food producer, among many things – check the menu).

Your bike is repaired where it’s broken. Yes, on the spot!
Even e-bikes can be fixed depending on the problem.

Can’t be at home comforting your bike when I come? No worries!
Send a message with a description of the bike and it’s position or send a photo.
Hide the key for the lock in a bag under the saddle or somewhere smart. I’ll contact you later with the final cost and you may use Swish or regular bank transfer for payment.

Note: If rainy or winter or similar conditions, you’ll have to offer an indoor space like a garage, stairwell, with decent temperature.

I need to change tyres or get a new spiked winter tyre!
No problem!
There are numbers on the side of your current tyre. Write them down or take a sharp photo and send it to me. Look for the format xx-xxx, like 40-622.
I have black standard tyres for 120kr each and more qualitative tyres for 160-200kr. Good quality winter tyres from Schwalbe starting at around 390kr.

Can I leave my bike at your workshop?
Sorry to ruin your picture, but there is none! Hoj-O-Mat is a mobile business. But if you ask before coming, there might be some room to park it, mostly outside. Adress is Himlastigen 52, where you can leave it locked and put the locker key in my door mailbox, 2nd floor.

I have an e-bike…can it be fixed?
Yes it might, describe the problem and we’ll take if from there.

Oh my GOD, my wheel is all wobbly wibbly and spokes are falling off, the bike is jumping and wobbling and…
I know, it happens at times that spokes loosens and brakes. If one is broken, you can be sure that more are to follow as they all balance each other. But don’t worry, it can be fixed. Costs for it can vary though, depending on how bad it is.

HELP! My lock is stuck or I have lost all keys – can you brake it open or similar?
Unfortunately not. Try a locksmith. If you can show a proof of purchase for the bike, then I would be able to deliver it from/to the locksmith for you, by cargobike.

The hub of my wheel seems broken:
it screams, or: the gear does’nt work,  or: the pedal break is bad.
Could you please fix it?

Hoj-O-Mat have experience of one of the most common ones: Shimano Nexus 3-speed hubs. Few spares in stock though, so it might take a week or two to get it fixed.
Costs are ca 300-800kr for spare parts depending on the problem and 300-400kr for work costs. A more precise price is possible to give after the examination of the hub – ca half of the work cost mentioned above.
Servicing other hubs than Nexus? No, not at the moment.

What does the law says about bike reflectors, lights and bell?
Law says that the state officials can fine you quite much for not having:
– a front white reflector
– a rear red reflector
– a white/yellow reflector in each wheel
– a bell
– When biking in darkness, you’ll also need a front (white) and rear (red) lights

When can you help me with my bike?
If you are lucky, the same day or the next day (mon-fri, or sometimes sat-sun for a higher cost). During April-May there might be a que, also during August-September.
Time of the day is usually ca 9-16. When darker/colder, usually 11-14 if you don’t have a warm stairwell/garage, which is a must during below +5 temperatures.

What does it cost?
See below. Example: Your bike is at Ålidhem, that’s 80kr for transport to start with. Your front tyre has a puncture and the tube has to be changed. Thats 180 for work and ca 60 for a tube. You want it done on a Saturday, christmas day or late evening? Add ca 50-150kr or more.

Can i do something to cut the costs?
Yes, at times. You can unmount a wheel, especially if problem with spokes / wobbling / punctures.
You can also deliver a wheel with puncture or wobbliness at Hoj-O-Mat and fetch it when done.

To be translated – see swedish until a near future!

För snabbast möjliga svar, sammanfatta dig i ett sms. (så få som möjligt – det blir så rörigt annars).
E-post kan också gå bra, men svar kan dröja någon dag.
Du kan prova att ringa, men ofta har jag svårt att svara och anteckna p g a cykling i trafik eller att händerna är fulla av verktyg eller kladdiga av mat (Hoj-O-Mat sysslar ju även med käk).

Uppge:

Fullständigt namn och adress samt uppgång/trappa/portkod), tel.nr och gärna e-post om du vill ha kvitto.

Beskriv problemet så gott du kan (du behöver inte kunna nån cykel-teknisk lingo, men är du helt osäker – skicka bilder.

Föreslå dag(ar)/tid som du vill ha det åtgärdat, så ser vi om det går.

Vid dåligt väder behövs väderskydd under reparation. Vid enbart regn/stark vind kan takförsett cykelställ vara ok. Annars går trappuppgång / källare / cykelparkeringshus bra.

Nedan följer några av de vanligaste problemen och vad Hoj-O-Mat behöver för typ av beskrivning från dig.

Om punktering eller behov av nytt däck:

1. Prova först att pumpa upp det! Låt stå över natten eller cykla några kvarter och kolla igen. Håller det luften efter en eller flera dagar, så har du nog bara inte pumpat din hoj på ett bra tag medan tyngdkraften har fått göra sitt till att det ska läcka lite lite lite under lång tid.

2. Hör av dig om typ av ventil och läs av siffror på däckets sida: Du letar efter något i formatet xx-xxx, t ex 40-622.
Se foton längst ned på sidan, så ser du vilka siffror du ska leta efter och typ av ventiler.

Annat som står på däck är rekommenderat lufttryck osv, det är inte vad Hoj-O-Mat behöver veta.

Är du helt lost – skriv av allt du hittar eller skicka tydliga foton på alla krumelurer du ser på däcket samt fot:a av ventilen.
I övrigt får du gärna rotera däcket och se om du hittar större sprickor både på sidor och delen som ligger mot marken. Däck med sprickor släpper lättare igenom vassa ting, och om så är fallet bör du även ersätta däcket med ett nytt.

Kedjebyte?
Inte enbart nödvändigt om du ser att din kedja är rödrostig. Alla kedjor slits och blir med tiden något längre i varje länk. Och kedjor har ju många länkar, så på så sätt blir det en längre kedja. Det gör att kedjan kan ligga fel mot kuggarna på dreven som driver kedjan runt.

Känner du t ex igen dig i något av följande?
Kedjan slinter, hackar, “tar” inte, hoppar dåligt när du växlar, det rasslar eller så hoppar kedjan ofta av.
I så fall har det redan gått för långt och ev kan även drev (kassett/kuggar osv som driver kedjan) behöva bytas ut, eftersom kedjan legat fel mot kuggarna och nött ned dem.

Hoj-O-Mat behöver veta:
Antal drev fram och bak. Antal växlar och gärna namn på tillverkaren av växelsystemet, t ex Shimano.
Uppge vad du kan och skicka gärna foton på
1. Ditt bakhjul där dina kedja löper.
Och om du har många växlar, även ett foto kring
2. pedalcentret där det kan vara både 1,2 och 3 drev som driver runt kedjan.
3. Gärna även foto på växelreglage på styret

Hopplöst? Då kommer Hoj-O-Mat förbi ändå så klart, men det kan kosta lite mer.

– Växlar som inte växlar som de bör
Även här behöver Hoj-O-Mat veta antal drev fram och bak. Antal växlar och gärna namn på tillverkaren av växelsystemet, t ex Shimano.
Uppge vad du kan och skicka gärna foton på
1. Ditt bakhjul där dina kedja löper.
Och om du har många växlar, även ett foto kring
2. pedalcentret där det kan vara både 1,2 och 3 drev som driver runt kedjan.
3. Gärna även foto på växelreglage på styret

Hopplöst? Då kommer Hoj-O-Mat förbi ändå så klart, men det kan kosta lite mer.

For quick service, send a text message (1 message is preferred, not 10). E-mail is fine but can take 1-2 days to respond.
You could also call, but beware that I might not be able to answer as I bike around a lot and often have my hands full of tools and stuff.

Hoj-O-Mat needs to know:

Full name and adress (entry code, floor number).

Description of your problem

Suggest days/time when you might be at home (if you can’t leave the key hidden or whatever)

If bad weather, you’ll have to provide a stairwell, garage or similar where I can work.

Commons problems:

Change of chains and/or problems with shifting gears?
A rusty chain is not good, but looks are not all. Sometimes the chain is not rusty but acts bad. Some common problems you might encounter: the chain falls off now and then, it rattles, it slips, or the gears doesnt shift properly.
It might be that the chain has worn too long – yes, it does over time and usage. If so – the chain doesnt align properly to the cogs and eventually wear them down as well. If so, not only the chain, but cog whell / cassette needs to be replaced.

Hoj-O-Mat needs:
A photo of your rear wheel and the pedal centre so that its possible to see the cog wheels and the amount of cog wheels. A photo on the gear shifter/s is also valuable.
If you are lost – give it a try anyways.

If you believe you have a puncture, please first try to fill your tyre (tube) with air and let the bike stand for the night and/or bike around for some time – then have a look at it again – is it really a puncture? Nothing is completely air tight on this planet. It might just be that you have not pumped it for many weeks or months and small amounts of air have slipped out during that time due to gravity and not totally air sealed stuff.
If the tyre indeed gets more or less flat, and/or your are in need of a new tyre:
Find numbers on the side of the tyre, often in the format xx-xxx, like 40-622.
Also, rotate the tyre and have a look at it – the sides and the part touching the ground – does it have cracks or holes? Then you should perhaps replace it with a new one as evil is also found in small things that can easily find its way to through a crack and puncture the tube.

Completely lost? Send a sharp photo of whatever figures you find wile rotatins your tire and also on your valve and the whole bike.

See below on this page for photos showing important figures and the kind of valve that you might have.

Talande foton & siffror/ventiler som du letar efter