Mobil cykelreparation / Bike repairs

Sammanfattning / English summary below

Har du punktering eller behöver nytt dubbdäck? Kanske har kedjan och stödet sett sina sista dagar? Eller har du lösa ekrar/vobbligt hjul?
Misströsta inte! Hoj-O-Mat pedalar till dig och fixar cykeln året runt, oavsett om den står hos dig, ditt jobb eller har trasat sönder annorstädes i Umeå. En mobil cykelreparatör alltså!

Kan du inte vara hemma dagtid eller komma ifrån på jobbet? Lugn i sadeln: Beskriv cykeln och dess placering eller skicka ett foto och göm en nyckel så kan det lätt åtgärdas. När din hoj är klar får du kostnad via sms/e-post och betalar via Swish eller banköverföring.

OBS: Vintertid behövs inomhusutrymme för arbete. En trappuppgång i hyreshus är fint nog, liksom uppvärmt cykelförråd, garage eller liknande.

Short summary in English

Hoj-O-Mat is a mobile firm for bike repairs, in Umeå (and does much more, like making food, etc). Your bike is repaired where it’s broken. Yes, on the spot!
Even e-bikes can be fixed depending on the problem. Costs are found below – try google translate, or contact Hoj-O-Mat for details.


För kontakt / Contact

Tel / SMS: 070 111 29 39
E-post: hej (snabel-a) hojomat.nu

Skriv helst ett sms-meddelande/e-post (1 meddelande, inte tio – det blir så roddigt annars), eller ring och uppge:
Fullständigt namn och adress (samt uppgång/trappa/portkod), och tel.nr (samt e-post om du vill ha kvitto)
Beskriv problemet.
Om punktering/nytt däck: läs av siffror på däckets sida: T ex 40-622, eller annat i formatet xx-xxx.
Är du helt lost – skicka en tydlig bild på alla krumelurer du ser på däcket samt fot:a av ventilen.
Kedjebyte? Skicka en bild på ditt bakhjul eller ange antal växlar, cykelmärke, namn på växel eller dylikt.
Föreslå dag(ar)/tid som du vill ha det åtgärdat.
Vid dåligt väder behöves väderskydd under reparation. Vid enbart regn/stark vind kan takförsett cykelställ vara ok. Annars går trappuppgång/källare/cykelparkeringshus bra.

Vid misstänkt punktering

Det händer att Hoj-O-Mat rycker ut i onödan för att åtgärda punkteringar. Ibland har cykeln stått över lång tid och då är det bara att pumpa. Ibland är ventilmutter inte tillräckligt åtdragen vid pumpning varför luft läcker ut.
Det känns förstås bittert för dig att då ändå behöva betala och trist för Hoj-O-Mat att ödsla tid på onödigt arbete. Så. Här kommer en kort guide för dig som vill vara duktig!
Dra åt ventilmutter(om sådan finns) och pumpa upp däcket. Pyser det ut rätt kvickt, ja då är det illa – ny slang kan behövas.
Går det många minuter eller timmar, så är det ett mindre bekymmer. Slangen kan antagligen lagas.
Innan du hör av dig – rotera även däcket och kläm på det för att se större sprickor eller t o m hål – då är det verkligen dags att byta även däck eftersom sand, grus, glassplitter och annat letar sig in. Däcket blir även generellt mindre resistent mot vassa föremål.
Oavsett om det bara rör en punka, eller om även däcket är i trist skick, så notera storlek på däcket(du hittar siffror på däcket, typ: 40-622) och hör av dig.

Vanliga frågor

Jag behöver byta till nytt däck eller vinterdäck!
Inga problem. Läs av siffror på befintligt däck och hör av dig (t ex 44-622). Svarta standarddäck finns från ca 120kr och hyggliga vinterdäck från ca 390:-

Kan jag lämna min cykel hos er verkstad?
Det finns ingen konventionell verkstad – Hoj-O-Mat är ju främst mobil! Men om du frågar först, kan det ibland gå det bra att rulla den till Himlastigen, där Hoj-O-Mat bor.

Jag har en elcykel som…kan det fixas?
Ja, beskriv problemet så kan det vara möjligt att fixa eller ta sig en titt på.

Hjälp, mitt lås har fastnat eller jag har tappat alla nycklar – kan du/ni såga sönder det?
Nej, tyvärr. Du får vända dig till en låssmed.

Vad säger lagen om reflexer/belysning/ringklocka?
Du riskerar feta böter om statens kontrollanter stannar dig och ser att din cykel saknar:
– vit framreflex och röd bakreflex. Samt reflex i varje hjul.
– ringklocka
– Om du cyklar i mörker ska cykeln även ha belysning fram och bak*
Meddela om du behöver något av ovanstående så fixar Hoj-O-Mat det åt dig om du ändå behöver hjälp med något annat!

När kan arbetet göras?
Har du tur kan cykeln lagas samma eller nästkommande vardag (kring april-maj och augusti-september kan kön vara längre och det kan ta några dagar).
Ibland går det bra på helger eller sena kvällar mot tillägg.
Reparationer sker i regel vardagar, ca 9-16, ev andra tider mot tillägg. Under den kallare och mörkare tiden på året är det svårare. Då är det bäst när det är som mest ljust och varmt, ca 11-14 om dagarna och att du erbjuder en trappuppgång/garage eller dylikt uppvärmt och upplyst utrymme.

Vad kostar det?
Se nedan. Ett exempel: Du bor kring Ålidhem, har en frampunka som kan lapplagas (det som kan lagas lagas, annars byts slangen) och vill ha service på obekväm arbetstid ,sommartid – en fredag kl 19 t ex.
Då blir ekvationen som följer: 70(transport), 180(arbete för att montera av/på slang däck och laga slangen), 50-140(ob-tillägg)

Kan jag som kund göra något för att minska kostnaden?
Ja, ibland.
Ett hjul som behöver åtgärdas kan skruvas av (av dig). Vid omriktning (byta och justera ekrar) av hjul kan det bli extra kostsamt med dubbel transportavgift**. Då kan du med fördel skruva av hjulet själv och när du återfår det, skruva tillbaka det. Det minskar kostnaden. Du kan även skruva av ett hjul och lämna in det själv hos Hoj-O-Mat och sedan hämta det när det är klart.
Ibland kan du även lämna hela cykeln hos Hoj-O-Mat.


Arbetskostnader

– Lagning av slang/däckbyte***
framhjul: 180:-
bakhjul: 190:-
motorhjul till elcykel: 190-220:-
– Omriktning av hjul (justera ekrar om ditt hjul är skevt / vobbligt):250-400:-**
– Justering av ena handbromsen/bromsklossar: 80:-
– Byte av bromsklossar på ett hjul inkl justering: 120:- (kostnad för bromsklossar tillkommer)
– Byte av kedja/lagning med länk: 140:- (plus kostnad för kedja)
– När du inte vet felet – snabb felsökning och du får välja om du vill gå vidare med förslag till reparation, 5 min: 30:-
– Cirkapris för andra åtgärder som tar 0-20 min: 60:-, 20-40 min: 120-200:-, 60 min=240:-, etc

Materialkostnader

(mycket begränsat lager – material köps vartefter/vid behov)
– Ny eker: 12:- /st
– Ny reflex: 20-40:-/st (montering 10:-)
– Ny ringklocka: 50-80:- /st (montering 10:-)
– Ny sadel: 150-250:- /st (montering 50-80:-)
– Ny kedja: 130-160:- (montering 140:-)
– Nytt fälgband: 30:- inkl montering
– Bromsklossar: 100-160:-/par/hjul
– Ny slang: 60:- /st (90:- för racerventil) om du föredrar byte av slang framför lapplagning eller om slangen är sliten/olagbar)
– Standarddäck ca 120-150:- /st
– Dubbdäck från ca 390:- /st (ett dubbat däck på enbart framhjulet kan räcka bra vid cykling vintertid)
För att dubbarna inte skall lossna bör du ”köra in” dina däck på asfalt, minst 40 km, gärna mer. Undvik häftiga accelerationer och kraftiga inbromsningar under denna period. Under tiden du kör in däcket eller om du cyklar på isfritt väglag skall du pumpa däcket till maximalt tryck så får du lägre rullmotstånd och minskat oväsen från däcken. När det däremot är isigt och hårdpackad snö så ska lufttrycket i däcken vara lägre.

Tillägg

– Efter kl 18 vardagar och vid svårt väder (0-5 grader, regn, snö): 50-100:-
– Snö/is/under noll grader: 50-200:- (beroende på vägunderhåll/avstånd, etc)
– Helger: fredag kväll/lördag/söndag: ca 50-200:-

Transport

– Lämna på Himlastigen 52, (Gratis – men fråga i god tid innan du kommer.)
Hoj-O-Mat cyklar till din cykel:
– Haga / Sandbacka / Mariedal: 50:-
– Centrum / Öst & Väst på stan: 60:-
– Sjukhuset / Universitetet / Berghem: 60:-
– Mariehem / Ersboda V: 60:-
– Teg N (närmast broar): 60:-
– Ålidhem / Nydalahöjd / Sofiehem V: 70:-
– Sandåkern / Ersboda Ö: 70:-
– Sofiehem Ö 80:-
Carlshem: 90:-
– Grisbacka / Rödäng / Ön: 80:-
– Grubbe / Teg Södra / Böleäng: 90:-
– Tomtebo: 110:-
– Umedalen / Backen: 110:-
– Röbäck: 150:-


*

* Belysningen behöver inte fungera om du bara hojjar i klart dagsljus, men måste fungera om du blir kontrollerad i skymning/mörker.
** Vid omriktning av hjul – som är väldigt tidskrävande, tillkommer i regel dubbel transportavgift. Du kan minska kostnaden genom att montera av/på hjulet. Då detta måste tas med för att dels identifiera rätt ekerlängd (alla hjul är olika så en eker passar inte alla hjul), dels rikta om det och sedan återvända med det.
*** I regel sker lapplagning. Är hålet för stort/olagbart behövs ny slang mot ca 60kr

14 oktober, 2015