
Mobil cykelreparation / Bike repairs
SMS: 070 111 29 39 – enklast och snabbast
E-post: hej (snabel-a) hojomat.nu
Telefonprat: Svarar om det är möjligt
Arbetstid
Vanligtvis vardagar 9-16. Ibland nån timme tidigare eller senare.
Helg och kvällstid kan cykelservice vara möjligt mot extra ersättning.
Arbetsplats
Hoj-O-Mat är i huvudsak en mobil cykelverkstad – arbetet sker där din cykel är.
Vid regn, snö och kallt väder måste du kunna erbjuda plats inomhus.
Betalningsmetoder
Swish: 123 285 82 56
Banköverföring – Sparbanken Rekarne: 82701 4661 0499
Eller relativt jämna kontanter
För att få ett snabbt svar, sammanfatta dig i ett sms eller e-post. Whatsapp, Instagram, Snapchat m fl används inte.
Uppge:
– Fullständigt namn och adress samt uppgång/trappa/portkod, tel.nr och om du vill ha kvitto (skickas via e-post).
– Beskriv problemet så gott du kan (du behöver inte kunna nån cykel-teknisk lingo, men är du helt osäker – skicka foton.
– Föreslå gärna dag(ar)/tid som du vill ha det åtgärdat
– Kan du tänka dig att gömma en nyckel till cykellåset om du inte kan närvara?
– Vid dåligt väder behövs väderskydd under reparation. Vid enbart regn/stark vind kan takförsett cykelställ vara ok. Annars går trappuppgång / källare / cykelparkeringshus bra.
Nedan följer några av de vanligaste problemen och vad Hoj-O-Mat behöver för typ av beskrivning från dig.
– Om punktering eller behov av nytt däck:
1. Prova först att pumpa upp det! Låt stå över natten eller cykla några kvarter och kolla igen. Håller det luften efter en eller flera dagar, så har du nog bara inte pumpat din hoj på ett bra tag medan tyngdkraften har fått göra sitt till att det ska läcka lite lite lite under lång tid. Har du ingen bra pump så finns det allmänna cykelpumpar att tillgå i olika delar av Umeå – se ”Vanliga frågor med svar” där de står listade.
2. Hör av dig om typ av ventil och läs av siffror på däckets sida: Du letar efter något i formatet xx-xxx, t ex 40-622.
Se foton längst ned på sidan, så ser du vilka siffror du ska leta efter och typ av ventiler.
Annat som står på däck är rekommenderat lufttryck osv, det är inte vad Hoj-O-Mat behöver veta.
Är du helt lost – skriv av allt du hittar eller skicka tydliga foton på alla krumelurer du ser på däcket samt fot:a av ventilen.
I övrigt får du gärna rotera däcket och se om du hittar större sprickor både på sidor och delen som ligger mot marken. Däck med sprickor släpper lättare igenom vassa ting, och om så är fallet bör du även ersätta däcket med ett nytt.
– Kedjebyte?
Inte enbart nödvändigt om du ser att din kedja är rödrostig. Alla kedjor slits och blir med tiden något längre i varje länk. Och kedjor har ju många länkar, så på så sätt blir det en längre kedja. Det gör att kedjan kan ligga fel mot kuggarna på dreven som driver kedjan runt.
Känner du t ex igen dig i något av följande?
Kedjan slinter, hackar, ”tar” inte, hoppar dåligt när du växlar, det rasslar eller så hoppar kedjan ofta av.
I så fall har det redan gått för långt och ev kan även drev (kassett/kuggar osv som driver kedjan) behöva bytas ut, eftersom kedjan legat fel mot kuggarna och nött ned dem.
Hoj-O-Mat behöver veta:
Antal drev fram och bak. Antal växlar och gärna namn på tillverkaren av växelsystemet, t ex Shimano Nexus.
Uppge vad du kan och skicka gärna foton på:
1. Ditt bakhjul där dina kedja löper.
Och om du har många växlar, även ett foto kring
2. Pedalcentret där det kan vara både 1, 2 och 3 drev som driver runt kedjan.
3. Gärna även foto på växelreglage på styret
Hopplöst? Då kommer Hoj-O-Mat förbi ändå så klart, men det kan ev kosta lite mer om det blir fler turer fram och tillbaka till dig.
– Växlar som inte växlar som de bör
Även här behöver Hoj-O-Mat veta antal drev fram och bak. Antal växlar och gärna namn på tillverkaren av växelsystemet, t ex Shimano Nexus.
Uppge vad du kan och skicka gärna foton via e-post på:
1. Ditt bakhjul där dina kedja löper.
Och om du har många växlar, även ett foto kring
2. Pedalcentret där det kan vara både 1, 2 och 3 drev som driver runt kedjan.
3. Gärna även foto (via mejl ej MMS!) på växelreglage på styret
Hopplöst? Då kommer Hoj-O-Mat förbi ändå så klart, men det kan kosta lite mer om det blir fler turer fram och tillbaka till dig.
For a quick response, send a text message as SMS (not MMS) or E-mail.
Whatsapp, Instagram, Snapchat etc, are not suitable.
Hoj-O-Mat needs to know:
– Full name and adress (entry code, floor number).
– Description of your problem
– Suggest days/time when you might be at home
– Can you hide a key to the bike lock if you are not available?
– If bad weather, you’ll have to provide a stairwell, garage or similar where I can work.
Commons problems:
– Change of chains and/or problems with shifting gears?
A rusty chain is not good, but looks are not all. Sometimes the chain is not rusty but acts bad. Some common problems you might encounter: the chain falls off now and then, it rattles, it slips, or the gears doesnt shift properly.
It might be that the chain has worn too long – yes, it does over time and usage. If so – the chain doesnt align properly to the cogs and eventually wear them down as well. If so, not only the chain, but cog whell / cassette needs to be replaced.
Hoj-O-Mat needs:
A photo of your rear wheel and the pedal centre so that its possible to see the cog wheels and the amount of cog wheels. A photo on the gear shifter/s is also valuable.
If you are lost – give it a try anyways.
– If you believe you have a puncture, please first try to fill your tyre (tube) with air and let the bike stand for the night and/or bike around for some time – then have a look at it again – is it really a puncture? Nothing is completely air tight on this planet. It might just be that you have not pumped it for many weeks or months and small amounts of air have slipped out due to gravity and not totally air sealed stuff.
If the tyre indeed gets more or less flat, and/or your are in need of a new tyre:
Find numbers on the side of the tyre, often in the format xx-xxx, like 40-622.
Also, rotate the tyre and have a look at it – the sides and the part touching the ground – does it have cracks or holes? Then you should perhaps replace it with a new one as evil is also found in small things that can easily find its way to through a crack and puncture the tube.
Completely lost? Send an e-mail (not mms) with sharp photos of whatever figures you find wile rotatins your tire and also on your valve and the whole bike.
See below on this page for photos showing important figures and the kind of valve that you might have.
Har din cykel punktering eller behöver nytt dubbdäck? Kanske har kedjan och stödet sett sina sista dagar? Eller har du lösa ekrar / vobbligt hjul?
Misströsta inte! Hoj-O-Mat har reservdelar och cyklar till dig och utför service på din kära hoj!
Lagning av cyklar sker sedan 2015 och året runt, oavsett om den står hos dig, ditt jobb eller har trasat sönder annorstädes i Umeå.
Hoj-O-Mat är alltså en mobil cykelreparatör och inte en fastnaglad cykelverkstad.
Kan du inte vara hemma dagtid eller komma ifrån på jobbet? Lugn i sadeln:
1. Beskriv cykeln och dess placering eller skicka ett meddelande med foto(n) och göm en nyckel så kan det lätt åtgärdas. När din hoj är klar får du kostnad via sms/e-post och betalar via Swish eller banköverföring.
Även kontanter går bra.
2. Ibland kan arbetet utföras på en helg eller kvällstid mot extra ersättning. Hör av dig om vad för tid som passar dig så ser vi om det går och vad det kostar.
OBS #1
Speciellt vintertid behövs inomhusutrymme för arbete. En trappuppgång i hyreshus är fint nog, liksom uppvärmt cykelförråd, garage eller liknande.
OBS #2
Läs gärna igenom vanliga frågor och ”att ta kontakt nedan” så blir livet lite enklare för oss båda 🙂
Jag behöver byta till nytt däck eller vinterdäck!
Inga problem. Läs av siffror på befintligt däck och hör av dig. Du roterar då på däcket tills du hittar något i formatet xx-xxx. T ex 40-622. De två första xx-en kan variera från 20-60. De tre sista brukar vanligtvis vara: 622 eller 559, men också 584, 406, 507, 609, 635 kan förekomma. Du kan även hitta längre haranger med decimaler och bråktal – de får du gärna skippa. Liksom sådant som rör lufttryck och annat.
Kan jag lämna min cykel hos er verkstad?
Det finns ingen konventionell cykelverkstad – Hoj-O-Mat är ju främst mobil! Men om du frågar först, kan det ibland gå bra att rulla den till Himlastigen 52, där Hoj-O-Mat bor, men det finns begränsat med plats.
Men är ni då en affär?
Nej. Men det finns en del reservdelar och tingeltangel som går att köpa om du frågar.
Jag har en elcykel som…kan det fixas?
Ja, beskriv problemet så kan det vara möjligt att fixa eller ta sig en titt på.
Jag har en lådcykel…
Visst, det går bra!
Hjälp! Mitt hjul är skevt, vobblar och ekrar är av! Det känns vingligt och hoppigt!!
Ja, det händer att ekrar behöver riktas / spännas om. Och när en eker är väldigt lös eller helt av, så börjar snart andra ekrar att lösa upp sig och kanske gå av. Alla ekrar är alltså beroende av varandra och hjälps åt att stabilisera ditt hjul. Men oroa dig inte – det går förstås att ordna. Ibland snabbt och enkelt om alla ekrar är hela och hjulet är relativt nytt. Ibland tidskrävande om många ekrar är av/lösa och speciellt om du har ett gammalt hjul. Därför varierar kostnaden kraftigt.
Hjälp, mitt lås har fastnat eller jag har tappat alla nycklar – kan du/ni såga sönder det?
Ja, om du på något sätt kan intyga att det är din cykel och jag får se din id-handling (Hoj-O-Mat deltar inte i stölder)
Det låter konstigt från bakhjulet. Eller:
ibland funkar inte pedalbromsen. Eller: Växlarna verkar paj.
Det kan vara fel i navet och sånt är riskabelt att cykla med och behöver lagas omgående eller bytas ut.
Hoj-O-Mat har erfarenhet av att laga Nexus nav från Shimano. Få reservdelar finns i lager, så det kan ibland ta några dagar att beställa rätt del/ar efter att navet plockats isär och felet konstaterats.
När kan arbetet göras?
Har du tur kan cykeln lagas samma eller nästkommande vardag (kring april-maj och augusti-september är det ibland smockat med kunder och det kan ta några dagar).
Reparationer sker i regel vardagar, ca 9-16. Andra tider och dagar kan vara möjliga men kan ibland kosta extra, ca 50-150kr. Under den kallare och mörkare tiden på vår/höst är det bäst för mig att jobba när det är som mest ljust och varmt, ca kl 11-14 och att du erbjuder en trappuppgång/garage eller dylikt uppvärmt och upplyst utrymme övrig tid. Under vinterhalvåret måste du erbjuda en plats inomhus.
Vad kostar det?
Se nedan. Ett exempel: Du bor kring Ålidhem, har en frampunka på en vanlig cykel och vill ha service kring 9-16 en vardag, sommartid.
Då blir ekvationen som följer: 100(hembesök), 190(arbete för att montera slang och däck), samt kostnad för ny standardslang 80
Kan jag som kund göra något för att minska kostnaden?
Ja, ibland.
Ett hjul som behöver åtgärdas kan skruvas av (av dig). Vid omriktning (byta och justera ekrar) av hjul eller för att åtgärda fel i navet, kan det bli extra kostsamt med dubbel transportavgift**. Då kan du med fördel skruva av hjulet själv och när du återfår det, skruva tillbaka det. Det minskar kostnaden. Du kan även skruva av ett hjul och lämna in det själv hos Hoj-O-Mat och sedan hämta det när det är klart.
Ibland kan du även lämna hela cykeln hos Hoj-O-Mat.
Jag har ingen pump – var i Umeå finns det pumpstationer?
På universitetsområdet finns några cykelpumpar, bl a vid U-bike. Därtill en del hos privata fastighetsägare. Om du har en Schrader / bilventil så kan du pumpa på mackar. Umeå kommuns cykelpumpar finns på följande platser:
- Gösta Skoglunds väg, vid gång- och cykelvägen vid Tvistevägen mellan universitetet och Ålidhem
- Mariehems centrum, gång- och cykelvägen vid infart till Coop
- Vid Nygatan / Rådhusesplanaden
- Renmarkstorget
- Cykelstället, Kungsgatan
- På Tegs-sidan direkt efter trä-cykelbron
- Östra Ersboda, mellan skolan och Coop
- Stadshuset, vid cykelparkeringarna nära huvudentrén
- Korsningen Backenvägen-Tvärvägen
- Röbäck, i korsningen Riksvägen-Skravelsjövägen, i hörnet av fastigheten
Vad säger lagen om reflexer/belysning/ringklocka?
Du riskerar feta böter om statens kontrollanter stannar dig och ser att din cykel saknar:
– vit framreflex och röd bakreflex. Samt reflex i varje hjul.
– ringklocka
– Om du cyklar i mörker ska cykeln även ha belysning fram och bak*
Meddela om du behöver något av ovanstående så fixar Hoj-O-Mat det åt dig om du ändå behöver hjälp med något annat!
* Belysningen behöver inte fungera om du bara hojjar i klart dagsljus, men måste fungera om du blir kontrollerad i skymning/mörker.
Pga krig, inflation och våra svajigt folkvalda som från ett år till ett annat kan få för sig att byta moms-sats, så måste priser justeras oftare. Prislistan gäller från 19 oktober 2023 och är inkl moms. (materialkostnad och avgift för hembesök kan alltså tillkomma.)
Listan är inte komplett, men fråga så får du svar. 🙂
Punktering & byte av slang / däck
(vid punktering tillkommer kostnad för slang)
- Framhjul på standardcykel: 190 kr
- Bakhjul på standardcykel elcykel med mittmotor: 210 kr
- Elcykel med mittmotor: 200-260 kr
- Elcykelns motorhjul, fram: 260 kr
- Elcykelns motorhjul, bak: 315 kr
- Bakhjul på cykel med inbyggt kedjeskydd: 250 kr
- Lådcykel – bakhjul: 340 kr
- Lådcykel – framhjul: 250 kr
Omriktning av hjul
(när ditt hjul är skevt / vobbligt så måste ekrar justeras eller bytas ut ): 150-500 kr*
Justering av handbromsen / bromsklossar när de ligger fel/tar i när du inte bromsar/inte tar alls: 50-100 kr
Byte av bromsklossar / bromsbelägg för skivbroms
När bromsar inte tar eller ”skriker” kan nya bromsklossar behövas.
Priset avser arbetet för byte av ett par på ett hjul: 160 kr
Byte av bromsvajer: 200 kr
Byte av växelvajer / reglage för navväxlar 3-8
Åtgärden inkluderar justering av växlar: 280 kr
Byte av växelreglage för utanpåliggande växlar. Åtgärden inkluderar justering av växlar: 350 kr
Byte av kedja: 190 kr
Byte av drev
för cyklar utan växel eller navväxlar: 170 kr
Byte av kassett
för cyklar med utanpåliggande växlar: 210 kr
Byte av rulltrissor, två st
För bakväxeln på cyklar med utanpåliggande växlar: 250 kr
Rengöring och smörj – Snabbsmörjning av kedja/drev: 50 kr
Rengöring av kedja/drev och smörjning: 100-200 kr
Byte av pedaler: 130 kr
Växeljustering
- Av interna växelsystem, t ex Shimano Nexus, 3-9 växlar: 60-160 kr
- För ett fåtal (5-9) utanpåliggande växlar: 100-200 kr
- Snabbjustering av utanpåliggande växlar
Detta görs om du vill lägga så lite pengar på cykeln som möjligt eller att jag har ont om tid. Då åtgärdas så att bakväxeln t ex INTE kraschar in i hjulet när du växlar, vilket är farligt och jag försöker få flertalet växellägen att funka, men det blir inte perfekt: 150-200 kr - Bra justering av 18+ växlar – alla växlar funkar i princip felfritt och smidigt inkl viss rengöring av kedja och drev (som annars kan försvåra vid växling om det är mkt gegg i vägen): 300-400 kr
Byte av sadel: 100 kr
Montering av nytt stöd och borttagning av det tidigare
1. Om avmontering av det tidigare är lätt – alltså inte totalt fastrostat osv; 100 kr
2. Om det tidigare stödet rostat fast eller muttern är trasig och måste borras upp: 200-250 kr
Uppsågning/dyrkning av lås, om du tappat nyckel eller böjt sönder den i låset: 200-450 kr**
När du inte vet felet – snabb felsökning och du får välja om du vill gå vidare med förslag till reparation, 5 min: 60 kr
TILLÄGG
– Efter kl 17 vardagar, vid svårt väder, helgdagar, etc: 50-200 kr (någon tia eller tre när det inte är så allvarligt till mycket mer när det är grymt taskiga arbetsförhållanden och tid/dag då de flesta av oss inte vill arbeta)
* Vid omriktning av hjul – som är väldigt tidskrävande, tillkommer i regel dubbel transportavgift. Du kan minska kostnaden genom att montera av/på hjulet eller och lämna in det. Då hjulet annars måste tas med för att dels identifiera rätt ekerlängd (alla hjul är olika så en eker passar inte alla hjul), dels rikta om det och sedan återvända med det
** Du måste kunna bevisa att det är din cykel och visa id-handling. Som bevis fungerar t ex: kvitto på att du köpt cykeln, foton av dig där det är tydligt att du cyklar på just den cykeln, transaktionshistorik mellan dig och tidigare ägare samt kontaktuppgifter till hen, osv.
Prislista gäller från 13 okt 2023. Pga krig och inflation, så kan priserna modifieras framöver.
Om någon del behöver beställas till dig som kund får du ett prisförslag innan.
Priser är inkl moms och gäller när du anlitar Hoj-O-Mat för att utföra arbetet. Om du enbart vill köpa något separat utan att det sker vid service/reparation, så blir det ett påslag med 13% procent – så är momsreglerna. Ting som inte är listade nedan kan ordnas på förfrågan.
Slang:
– Till standardcyklar med ventil för bil/schrader eller dunlop-ventil: 80 kr
– Slang med racer-/prestaventil: 80-100 kr
Däck för sommartid av bra kvalitet: 200-220 kr /st
Eker: 20 kr /st
Kedja: 180-220 kr
Fälgband: 60 kr inkl montering
Bromsklossar / bromsbelägg: 120-160 kr /hjul
Hjulreflex, inkl montering: 25 kr /st
Framreflex – vit, inkl montering: 70 kr /st
Bakreflex – röd, inkl montering: 50 kr /st
Ringklocka helt i metall, inkl montering: 130 kr /st
Växelreglage Shimano Nexus, inkl kabel
– 3 växlar: 220 kr /st
– 7 växlar: 290 kr /st
– 8 växlar: 400 kr /st
Vajer / kabelhölje för växel eller broms:
160 kr
Pedaler 150-200 kr /par
Sadel 200-350 kr
Stödben 150-250 kr
Uppsågning av lås, om du tappat/pajat nyckel: 200-450 kr **
Lås som monteras fast i ramen: 350 kr + ca 150 kr för avmontering av det tidigare och montering av det nya
Löst lås i metall (ej slanglås): 160-250 kr
Löst slanglås, grov modell: 150 kr
Dubbdäck för vintertid. För de vanligaste typerna av cykel(hjul), finns dubbdäck från Schwalbe med ca 120 dubb, från ca 480 kr /st eller Continental för ca 450 kr /st
Det finns även däck med 240 dubb – de är så klart säkrare men också dyrare – ca 600kr och uppåt.
Enbart ett (1) dubbat däck på framhjulet kan räcka bra vid cykling vintertid, men två rekommenderas
Nya dubbdäck ska också ”köras in” på snöfri asfalt, ca 40-80 km för att dubben inte ska lossna. Undvik under denna tid häftiga accelerationer och kraftiga inbromsningar . Under tiden du kör in däcket eller om du cyklar på isfritt väglag skall du pumpa däcket till maximalt tryck så får du lägre rullmotstånd och minskat oväsen från däcken. När det däremot är isigt och hårdpackad snö så ska lufttrycket i däcken vara lägre.
** Du måste kunna bevisa att det är din cykel och visa id-handling. Som bevis fungerar t ex: kvitto på att du köpt cykeln, foton av dig där det är tydligt att du cyklar på just den cykeln, transaktionshistorik mellan dig och tidigare ägare samt kontaktuppgifter till hen, osv.
När Hoj-O-Mat cyklar till din cykel gäller följande priser om inte taskigt väder, vinter, eller obekväm arbetstid.*
Det går bra att arbeta utomhus i varma och torra förhållanden. Men under 10 grader och vid regn/blåst, så bör du kunna tillhandahålla en uppvärmd plats inomhus på ca 2kvm. Ibland går det även bra att lämna in din cykel på Himlastigen 52. Priser gäller från 1 april 2023.
- Haga / Sandbacka / Mariedal: 80 kr
- Centrum / Öst & Väst på stan: 90 kr
- Sjukhuset / Universitetet / Berghem: 90 kr
- Teg N (kvarter närmast älven/de centrala broarna): 100 kr
- Teg S, Böleäng, samt mellan Kyrkbron-Kolbäcksbron: 120 kr
- Nydalahöjd, Olofsdal, Mariehem, Ersboda V: 90 kr
- Sandåkern, Ersboda Ö: 100 kr
- Ålidhem, Sofiehem V: 100 kr
- Sofiehem Ö / Ön / Grisbacka / Rödäng: 120 kr
- Carlshem / Grubbe: 140 kr
- Tomtebo Väst: 130 kr
- Tomtebo Öst 150 kr
- Umedalen / Backen: 180 kr
- Röbäck: 200-240 kr
____________________________________
*Extra tillägg 50-200kr vid minusgrader, snö, is, kvällar, helger och överlag svårt väder.
Hoj-O-Mat started in Umeå 2015. It’s a mobile business for bike repairs and also a food producer among many things.
Your bike is repaired where it’s broken. Yes, on the spot!
Even e-bikes and cargobikes can be fixed depending on the problem.
Can’t be there comforting your bike when I come? No worries!
Send a message (sms/e-mail) with a description of the bike and it’s position or a photo by e-mail.
Hide the key for the lock in a bag under the saddle or somewhere smart. I’ll contact you later with the final cost and you may use Swish or regular bank transfer for payment.
Working hours are preferably 10am – 4pm, monday-friday. But at times i can be more flexible to suit your needs, so evenings and also saturday-sunday might work if you pay a little extra.
Note: If rainy or winter or similar conditions, you’ll have to offer an indoor space like a garage or stairwell, with decent working temperature.
I need to change tyres or get a new spiked winter tyre!
No problem!
Search for numbers on the side of your current tyre. Write them down or take a sharp photo and send it to me by e-mail. Look for the format xx-xxx, like 40-622.
Can I leave my bike at your workshop?
Sorry to ruin your picture, but there is none! Hoj-O-Mat is a mobile business. But if you ask before coming, there might be some room to park it, mostly outside. Adress is Himlastigen 52, where you can leave it locked and put the locker key in my door mailbox, 2nd floor.
I have an e-bike…can it be fixed?
Yes it might, describe the problem and we’ll take if from there.
Oh my GOD, my wheel is all wobbly wibbly and spokes are falling off, the bike is jumping and wobbling and…
I know, it happens at times that spokes loosens and brakes. If one is broken, you can be sure that more are to follow as they all balance each other. But don’t worry, it can be fixed. Costs for it can vary though, depending on how bad it is.
HELP! My lock is stuck or I have lost all keys – can you brake it open or similar?
Unfortunately not. Try a locksmith. If you can show a proof of purchase for the bike, then I would be able to deliver it from/to the locksmith for you, by cargobike.
The hub of my wheel seems broken:
it screams, or: the gear does’nt work, or: the pedal break is bad.
Could you please fix it?
Hoj-O-Mat have experience of one of the most common gear hubs – Shimano Nexus 3-speed. Few spares in stock though, so it might take a week or two to get it fixed.
Costs are ca 300-800kr for spare parts depending on the problem and 300-400kr for my work. A more precise price is possible to give after the examination of the hub – ca half of the work cost mentioned above.
Servicing other hubs than Nexus? No, not at the moment.
What does the law says about bike reflectors, lights and bell?
Law says that the state officials can fine you quite much for not having:
– a front white reflector
– a rear red reflector
– a white/yellow reflector in each wheel
– a bell
– When biking in darkness, you’ll also need a front (white) and rear (red) lights
When can you help me with my bike?
If you are lucky, the same day or the next day (mon-fri, or sometimes sat-sun for a higher cost). During April-May there might be a que, also during August-September.
Time of the day is usually ca 9-16. When darker/colder, usually 11-14 if you don’t have a warm stairwell/garage, which is a must during below +5 temperatures.
What does it cost?
See below. Example: Your bike is at Ålidhem, that’s 100kr for me visiting you. Say your front tyre has a puncture and the tube has to be changed. Thats 200 for work and ca 70 for a tube. You want it done on a Saturday or late evening? Add ca 50-150kr or more if say christmas or a snowstorm, etc.
Can i do something to cut the costs?
Yes, at times. You can unmount a wheel, especially if problem with spokes / wobbling / punctures.
You can also deliver a wheel with puncture or wobbliness at Hoj-O-Mat and fetch it when done.
To be translated – see swedish until a near future!
Talande foton & siffror/ventiler som du letar efter







